-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48776 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً بفرماييد: فرق فريضه و كتب چيست؟ چرا در برخي آيات خداوند ميفرمايد : كتب علي نفسه الرحمة، ولي دربارة صيام، قتال، قصاص، با صيغة مجهول (كُتِب) آورده شده است؟

فريضهاز مادّة فرض در لغت به معناي قطع چيز محكم و تأثيرگذاري در آن است.(ر.ك: مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهاني، واژة فرض.) اين واژه در قرآن به معناي تعيين و ايجاب به كار رفته است(ر.ك: احزاب، 38.); چنان كه در آية 236 بقره به مهريه فريضه گفته شده، زيرا مهريه شيء تعيين شده است، و دربارة زكات و حج كه يكي از واجبات الهي است، واژة فريضه آمده است.(ر.ك: توبه، 60 ; بقره، 197 و ر.ك: قاموس قرآن، سيدعلي اكبر قريشي، ج 5، ص 161، دار الكتب الاسلاميه / التحقيق في كلمات القرآن الكريم، حسن المصطفوي، ج 9، ص 58 ـ 60، نشر وزارة الثقافة و الارشاد الاسلامي.)

كتابت در لغت به معناي تثبيت و نوشتن است.(ر.ك: قاموس قرآن، همان، ج 6، ص 82 ـ 83 / التحقيق في كلمات القرآن الكريم، همان، ج 10، ص 20 ـ 23.)

قرآن كريم جهت اهميت و تأكيد مطلب گاهي در مورد دستورات لازمالاجرأ از جملة كتب عليكم استفاده ميكند، زيرا وقتي حكمي نوشته شده باشد معلوم ميشود كه از هر نظر قطعيت پيدا كرده و جدّي است، لذا هر جا در قرآن آمده است كه فلان چيز بر شما نوشته شده، معنايش اين است كه اين حكم يا سرنوشت، حتمي، قطعي و لازم شده است(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي، ج 1، ص 439 و ج 2، ص 164، منشورات جماعة المدرسين / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج 1، ص 603 ـ 604، دار الكتب الاسلاميه.) ; بنابر اين كتب همان معناي فَرَض يعني وجوب را ميفهماند، با اين تفاوت كه وقتي در مورد حكم يا سرنوشتي از كتب استفاده ميشود، بر لزوم و قطعيت بيشتري دلالت دارد. در مورد معلوم يا مجهول آوردن فعل اصل اوليه (طبق قواعد زبان عربي) آن است كه فعل به صورت معلوم آورده شود، و مجهول آوردن فعل دليل ميخواهد. دربارة اين كه چرا كتب در مورد قتال، قصاص و... با صيغة مجهول آورده شده، علامة طباطبايي ميفرمايد: چون در آيه فرماني صادر شده است كه مورد كراهت مؤمنان است لذا در چنين مقامي نام خدا بردن و فاعلي را معرفي كردن نوعي هتك حرمت خداست و فعل را به صورت مجهول آوردن (و فاعل را معرفي نكردن) نام خدا را از سبكي و استخفاف حفظ ميكند.(ر.ك: الميزان، همان، ج 2، ص 164، ذيل آية 216 بقره.) افزون بر آن فعل را در مادة كتابت، به صورت صيغة ماضي مجهول آوردن بر ثبوت و قطعيت بيشتري دلالت ميكند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.